Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

dr hab. Adam Perłakowski, prof. UJ

Drezdeńskie lata Jmć Pana Dembowskiego..., czyli rzecz o polskich wizytach w Elektoracie Saksonii w XVIII wieku.

Kierownik projektu:  Dr hab. Adam Perłakowski, prof. UJ

Tytuł projektu:  Drezdeńskie lata Jmć Pana Dembowskiego..., czyli rzecz o polskich wizytach w Elektoracie Saksonii w XVIII wieku.​    

Środki przyznane: 14901 zł

Data zawarcia:   01-07-2021   

Instytucja finansująca: Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza

Opis projektu:

Zawarcie unii polsko-saskiej w 1697 r. zrodziło wiele pytań: czy połączenie dwóch państw przełożyło się na 
wzajemne kontakty, czy unia stworzyła okazję do zacieśnienia relacji nie tylko politycznych, gospodarczych i kulturowych ale czy dała okazję do zbliżenia między elitami społecznymi obu krajów? Zachowane i niezbadane do tej pory w wystarczającym stopniu źródła (korespondencja) pozostawione przez najważniejszych polskich polityków jak i też przez ludzi nie pełniących funkcji publicznych, ale często przebywających w Saksonii, ukazują rolę dworu saskiego. Szczególna rola przypadła Antoniemu Sebastianowi Dembowskiemu, kolejno regentowi i referendarzowi koronnemu, biskupowi płockiemu i kujawskiemu. Rezydował on w elektoracie w latach 20. i 30 XVIII stulecia i pozostawił po sobie ogromną ilość listów ukazujących nie tylko życie i zwyczaje dworu drezdeńskiego, ale też jego stosunek do innej kultury, uprzedzenia, stereotypy i podziw. Relacje te mogą posłużyć jedynie jako wzór ilustrujący problem, jakim był stosunek elit polskich do mieszkańców elektoratu. Dlatego warto postawić sobie kilka pytań: czy w ciągu kilkudziesięciu lat zmieniło się wzajemne postrzeganie? Czy dominowała niechęć, poczucie wyższości kulturowej i religijnej nad sąsiadem? Czy obie strony były stanie przełamać wzajemne uprzedzenia? Czy w zachowanych źródłach z początku panowania Augusta II i u schyłku rządów Augusta III widać ten sam, niezmienny model postrzegania „obcego”, czy mimo tylu lat mieszkańcy Saksonii i Polski pozostali dla siebie „wciąż obcymi”? Badania te, nie prowadzone dotychczas mogłyby w zasadniczy sposób przybliżyć nam dzieje unii w jej „ludzkim” wymiarze–kontaktów między zwykłymi obywatelami obu państw i w ich wzajemnym postrzeganiu.