Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Dlaczego warto studiować historię na UJ

 

 


 

 

Historia może być rozumiana zarówno jako dzieje, jak również jako refleksja nad dziejami, odwołując się do słów Herodota nazywanego czasem ojcem tej dziedziny wiedzy, nieustanne prezentowanie i weryfikowanie wyników badań nad przeszłością człowieka. Dzieje nie istnieją bez dat, wydarzeń i postaci, studia historyczne uczą jednak także czegoś więcej: krytycznego spojrzenia na otaczającą nas rzeczywistość, umiejętności analitycznej pracy z różnymi typami źródeł, świadomego odbioru tekstów kultury a przede wszystkim pokory, której nabywamy, spoglądając na ślady pozostawione przez ludzi dawno już nieżyjących, nieraz kulturowo bardzo od nas odległych, lecz zarazem poruszanych takimi samymi pragnieniami i troskami jak człowiek współczesny. Dzięki historii jesteśmy w stanie powiedzieć skąd pochodzimy, kim jesteśmy, jakie są źródła naszego społeczeństwa i jak zrozumieć innych. Studia historyczne uczą stawiania pytań na czele z bodaj najważniejszym, choć trywialnym z pozoru „Skąd my to wiemy?”, pozwalając swoim adeptom zbliżyć się, na ile to możliwe, do owej dziwnej rzeczywistości, jaką jest przeszłość, lecz jednocześnie są domeną ludzi żyjących tu i teraz, ludzi, jak to określił belgijski mediewista Henri Pirenne, „kochających życie i umiejących je obserwować”.

Studiowanie historii w Krakowie, na najstarszej uczelni na ziemiach polskich, oznacza całkowite niemal zanurzenie się w przedmiot studiów, codzienne obcowanie z miejscami nasyconymi pamięcią o dawnych wydarzeniach, ludziach, ideach, ale też życie w centrum kultury, sztuki i rozrywki. Nauka w tym wielkim muzeum pod gołym niebem, w murach naszej Almae Matris, zwłaszcza studentowi historii, daje niebagatelne możliwości rozwijania swoich zainteresowań. Instytut Historii UJ to jednak nie tylko inspirujące otoczenie i szacowne budynki, to przede wszystkim wspaniali ludzie pełni pasji i zaangażowania z pietyzmem pielęgnujący dawne tradycje, ale i otwarci na „nowe". Wywodząca się ze średniowiecza ceremonia nadania tytułu zawodowego magistra zobacz film z uroczystej graduacji absolwentów >> tradycyjne zajęcia z paleografii i języka łacińskiego, współgrają tu z dynamiczną działalnością koła naukowego i nowymi trendami badań historycznych a tradycyjne egzaminy z nowoczesnymi kursami online.

 

Dr Bartosz Jan Kołoczek adiunkt w Instytucie Historii

 

 

 

fot. Józef Górski

 

 

Jako wykładowcom zależy nam przede wszystkim na indywidualnym podejściu do naszych wychowanków. Chcemy, aby mieli oni jak najszerszy wachlarz możliwości realizowania swoich pasji.  Dlatego otwarci jesteśmy na różne formy współpracy z nimi. Poza klasycznymi zajęciami (wykłady, konwersatoria, laboratoria, praktyki w ramach specjalizacji nauczycielskiej, archiwalnej, antropologicznej) oferujemy im przede wszystkim liczne wyjazdy zagraniczne i krajowe, organizowane przez poszczególnych prowadzących w ramach seminariów (poza Polską, regularnie studenci wyjeżdżają Niemiec, Włoch, Węgier i Ukrainy). Do tego dochodzą projekty epigraficzne w Polsce i na Ukrainie, wolontariat Szkoły Letniej na Ukrainie, spotkania ze świadkami historii (m.in. w ramach projektów oral history), nie licząc współpracy z instytucjami kultury i nauki Krakowa i Małopolski (przede wszystkim Oświęcimia). Od lat studenci prowadzą wyjazdowe zajęcia dla młodzieży szkół średnich Małopolski i Podkarpacia. Dodatkowo uczą się prezentacji wyników swoich badań – czy to w formie pisemnej, czy ustnej. Ważne jest, by umieli dostosowywać je do różnych odbiorców.

    W ramach koła naukowego – prawdopodobnie jednego z najbardziej aktywnych reorganizacji studenckich na uczelni, poza konferencjami społeczność Instytutu co roku spotyka się na słynnych balach historyka i na opłatkach. Tworzymy jedną wielką społeczność, w której wymieniamy się doświadczeniem, zarażamy pasjami, próbujemy pokazać, że historia to nie martwa przeszłość, ale nade wszystko pomaga w rozumieniu procesów, które dziś „rządzą światem".

    Główny nacisk położony jest zatem na to, by połączyć jak najlepsze przygotowanie teoretyczne z praktyką. Dokładamy wszelkich starań, aby absolwenci byli jak najbardziej konkurencyjni na rynku pracy i poprzez szeroki wachlarz form przygotowania merytorycznego umieli się na nim odnaleźć. 

 

Dr hab. Tomasz Pudłocki, prof. UJ  w Instytucie Historii UJ